Медиумска писменост - Media Literacy (CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

By vladimir , 24 Ноември, 2025
Во услови на брзи промени во дигиталниот медиумски простор, Европската Комисија вложува континуирани напори за унапредување на медиумската писменост на граѓаните, поддржувајќи соработка меѓу европските земји...

Во услови на брзи промени во дигиталниот медиумски простор, Европската Комисија вложува континуирани напори за унапредување на медиумската писменост на граѓаните, поддржувајќи соработка меѓу европските земји и ограничување на штетното влијание на дезинформациите.
Тековниот повик е објавен во рамките на Меѓусекторската потпрограма на Креативна Европа со вкупен буџет од 3.000.000 евра. Максималната поддршка по проект изнесува 500.000 евра, а стапката на финансирање од  Европската Унија е 70 % од вкупно прифатливите трошоци на проектот. Оттука, апликантите треба да ги кофинансираат своите проекти и од други извори.


Цел и приоритети: 
Целата на овој повик е да поддржи иновативни прекугранични проекти и практики за медиумска писменост ширум Европа, насочени кон различни општествени групи и фокусирани на справување со предизвиците на постојано променливиот дигитален медиумски пејзаж.
 

Поддршката е наменета за колаборативни проекти со јасно дефинирани цели за унапредување на медиумската писменост, кои ќе се фокусираат на следниве приоритети:
•    Обезбедување решенија што им овозможуваат на граѓаните да развијат критички однос кон медиумите, да препознаваат и соодветно да реагираат на дезинформации, на техники на манипулација со информации и други предизвици во онлајн медиумската средина;
•    Унапредување и ширење на добри практики за медиумска писменост кои го земаат предвид променливиот медиумски екосистем, ги надминуваат културните, националните или јазичните граници и ја зајакнуваат соработката меѓу различни европски региони. Иновативните пристапи може да вклучуваат нови или оригинални идеи, методи, алатки или начини на имплементација, без разлика дали се онлајн или офлајн;
•    Користење на медиумската писменост како средство за инклузивност на граѓаните, нивно активно учество во општествените процеси и отпорност на манипулации и негативни влијанија врз демократските процеси.
 

Очекувани резултати
•    Создавање или проширување на прекугранични соработки во проекти што применуваат добри практики надвор од национални, културни и јазични граници;
•    Развивање и примена на алатки и иницијативи за медиумска писменост, земајќи ги предвид потребите на одредени целни групи – вклучително, но не ограничувајќи се само на групи со ограничени медиумски вештини или пристап до медиуми;
•    Поддршка на професионалци од областа на медиумската писменост за прилагодување на нивната работа на брзиот развој на медиумските формати и на променливите навики на граѓаните во конзумирањето на медиумските содржини.
 

Квалификувани активности
Во рамките на овој повик ќе се финансираат следните активности:
•    Креирање и/или дистрибуција на повеќејазични и/или мултикултурни материјали, вклучително и интерактивни содржини за подобрување на дигиталните вештини на граѓаните, нивното разбирање на медиумскиот пејзаж и нивната отпорност на дезинформации и обиди за манипулација со информации.
•    Развивање алатки за медиумска писменост и други материјали за граѓани, обучувачи, креатори на содржини и медиуми, насочени кон сите или кон специфични возрасни и општествени групи.
•    Развивање иновативни решенија за медиумска писменост прилагодени на сегашниот и идниот медиумски пејзаж (проектот може да вклучува прототипи, но не треба да биде исклучиво насочен кон развој на ИТ).
•    Организирање обука за граѓани, едукатори и креатори на содржини, вклучително и размена на добри практики преку јазични, национални и културни граници.
•    Организирање јавни настани и/или работилници за подигање на свеста и споделување добри практики.
•    Активности организирани од локалните заедници со цел прилагодување и подобрување на пристапот до алатките и другите материјали за медиумска писменост.
 

Квалификувани апликанти: 
Квалификувани апликанти за овој повик се конзорциуми составени од најмалку 3 правни субјекти од минимум 3 различни земји учеснички во Програмата Креативна Европа. Конзорциумите може да вклучуваат:
o    профитни и непрофитни организации (приватни или јавни); 
o    јавните власти (национални, регионални, локални); 
o    меѓународни организации;
o    универзитети и образовни институции;
o    медиумски организации;
o    истражувачки и технолошки институции;
o    сервиси за технолошки услуги.
 

Времетраење на проектите: до 24 месеци 
 

Начин на подготовка и поднесување на предлог-проектите/апликацијата
•    Предлог-проектите се подготвуваат во согласност со критериумите и условите наведени во документот за повикот: NEWS – Media Literacy (CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY), Version 1.0, 21 October 2025. Повикот и документот на повикот можете да го најдете тука.

•    Апликациите се обработуваат и се поднесуваат електронски преку Funding &Tenders Opportunity Portal (F&TP). Информации за пристапување до F&TP може да најдете тука.

Повеќе информации за повикот може да добиете на он-лајн сесија во организација на Европската Комисија, која ќе се одржи на  3 декември 2025 година од 10:00 – 12:00 часот. 
За учество на он-лајн сесијата користете го следниов линк.